Goedemorgen, u spreekt met de complimentenlijn!

Weet je wat je harde werk voor een organisatie pas écht motiverend zou maken? En zou zorgen dat elke werknemer van het bedrijf  ’s ochtends met een glimlach op zijn gezicht naar zijn werk zou gaan? Loonsverhoging, meer vrije dagen, natuurlijk, die ook. Maar wat dacht je ervan als je de afdeling Klantenservice behalve een klachtenlijn, ook een complimentenlijn zou hebben? Waar klanten een belletje naar kunnen geven of een e-mailtje naar kunnen sturen met een bedankje of complimenten voor de uitgevoerde service? Waarschijnlijk zou dat zo’n complimentenlijn het werk van veel werknemers een stuk aangenamer maken. En veel klanten vinden het ook fijn om te laten weten hoe tevreden ze zijn met een product of service: complimenten geven is ook een menselijke behoefte. Met deze zogenaamde complimentenlijnen wordt nu bij een aantal grotere bedrijven geëxperimenteerd.

Van een klaagcultuur naar een dankcultuur

Laten we eerlijk zijn: het meeste wat een bedrijf doet, gaat gewoon goed. Orders komen op tijd binnen, klanten worden netjes en snel geholpen, en producten voldoen goed of beter dan verwacht. Als Nederlanders zijn we een nuchter en goed georganiseerd volkje. In de loop van de tijd zijn we gaan verwachten dat alle service en leveringen efficiënt en probleemloos verlopen. Maar zo vanzelf sprekend is dat eigenlijk niet: kijk bijvoorbeeld maar eens naar de service en bedrijfsvoering in andere landen. En in ons land werkt elke medewerker van een bedrijf hard en zet zijn beste beentje voor om die (bijna) perfecte bedrijfsvoering mogelijk te maken. Sommige mensen zijn zelf zo hard aan het overwerken en aan het multitasken dat ze een burn-out oplopen.

Fluitend naar je werk dankzij een dagelijkse dosis complimenten

Waarom zouden we deze service als vanzelfsprekend beschouwen, en er niet af en toe wat dankbaarder voor zijn? Sommige bedrijven experimenteren nu met een complimentenlijn. Via de complimentenlijn kunnen klanten positieve feedback, bedankjes en andere aardige berichten aan het bedrijf of aan specifieke medewerkers geven. Al die complimenten kunnen vervolgens worden doorgegeven aan de werknemers op de vloer. Zien dat echte klanten blij en tevreden zijn levert heel veel positieve energie op en verhoogt de productiviteit enorm. Daarom zou het een goed idee zijn als we in het bedrijfsleven meer gingen doen met positieve, in plaats van alleen maar met negatieve feedback. Zodat werken minder als een opgave ervaren wordt, en er een betere band ontstaan tussen een onderneming en zijn klanten.